Flaga: Unia Europejska - Europejski Fundusz Społeczny Flaga: Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Kampania #DigComp - Obszar 5: Rozwiązywanie problemów

Kampania #DigComp - Obszar 5: Rozwiązywanie problemów

Kto z nas nigdy nie miał problemów technicznych związanych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych lub ogólnie użytkowaniem Internetu i urządzeń dedykowanych do jego obsługi, niech pierwszy rzuci kamień. W XXI wieku, a w szczególności w momencie światowej pandemii, komputeryzacja naszej rzeczywistości przeszła trudny egzamin. Spoglądając tylko na nauczanie zdalne, jesteśmy w stanie wskazać szereg błędów napotykanych codziennie, wynikających zarówno z braku odpowiedniego sprzętu czy narzędzi, jak i łącza internetowego. Ale nie ma się co dziwić, przecież nikt nie przewidywał takiego obrotu spraw.

 

Piąty i zarazem ostatni obszar kompetencji przyszłości dotyczy, jak już mogliśmy zauważyć, bardzo istotnej kwestii rozwiązywania problemu. Aby nie trzymać Was dłużej w niepewności, przechodzę do rzeczy. Na obszar składają cztery kompetencje:

1. Rozwiązywanie problemów technicznych

2. Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów

3. Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii

4. Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych

 

Chcąc nawet pobieżnie opisać poszczególne umiejętności, nie jest to łatwym zadaniem. Proste i krótkie stwierdzenia, kryją w sobie znacznie więcej, niż mogłoby nam się wydawać. Pamiętajcie, że prezentowane informacje są jedynie niewielkim zalążkiem całości bogactwa kompetencji cyfrowych. Ale do rzeczy. Pierwsze z brzegu co przychodzi na myśl, zerkając na powyżej wymienione umiejętności, to identyfikacja problemów i ich rozwiązanie - od prostych do bardziej złożonych problemów, oczywiście z wykorzystaniem zasobów oraz narzędzi cyfrowych. Kiedy znamy podstawy podstaw, warto zainteresować się oceną własnych potrzeb w zakresie rozwoju zasobów, narzędzi i kompetencji. Mam tu na myśli także dopasowanie wraz z umiejętnością krytycznej oceny możliwych potrzeb do dostępnych rozwiązań oraz narzędzi do indywidualnych zainteresowań. To z kolei otwiera nam drzwi do wprowadzania innowacji w technologię. Zdolność twórczego wyrażania się za pośrednictwem mediów, aktywne uczestnictwo w zespołowym tworzeniu zasobów multimedialnych, ogólne tworzenie wiedzy i rozwiązywanie problemów koncepcyjnych przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych, w XXI wieku są czymś absolutnie niezbędnym. Klauzulą tejże całości jest zatem zrozumienie obszarów podnoszenia i aktualizacji własnych kompetencji, a także to, co robimy poprzez naszą kampanię, czyli wspieranie innych w rozwoju ich kompetencji cyfrowych oraz bieżące śledzenie nowych rozwiązań.

 

Klasycznie - dokładny opis piątego obszaru znajdziecie na naszej Facebookowej grupie „Co piszczy w PWSZ Elbląg”. Artykuł ten kończy cykl dotyczący kompetencji przyszłości. Mam nadzieję, że prezentowane treści nie tylko wzbogaciły Waszą wiedzę, ale także zachęciły do kształcenia i poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. Przyszłość puka coraz głośniej do drzwi, dobrze byłoby ją godnie ugościć.

 

W razie jakichkolwiek pytań piszcie do nas na: Turn on Javascript!

 

Weronika Wójcik

praktykantka Akademickiego Biura Karier


Data publikacji: 15 czerwca 2020

Przewiń do góry