Flaga: Unia Europejska - Europejski Fundusz Społeczny Flaga: Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Kampania #DigComp - Obszar 2: Komunikacja

Kampania #DigComp - Obszar 2: Komunikacja

W erze XXI wieku komunikacja to podstawa. Nie tylko ta internetowa, ale przede wszystkim ta ludzka polegająca na przekazywaniu sobie informacji w postaci różnorakiej treści. Przed nami drugi obszar kompetencji, który porusza zagadnienie komunikacji w środowiskach cyfrowych. Mówi o zarówno udostępnianiu zasobów, łączeniu i kontakcie z innymi, współpracy za pośrednictwem sieci, interakcji i uczestnictwie w działaniach społecznych, jak i świadomości międzykulturowej. Istna mieszanka wybuchowa! Spokojnie, to tylko tak wygląda. W praktyce większość z nas posiada w mniejszym lub większym stopniu prezentowane umiejętności. Przyjrzymy się im z bliska.

 

Na obszar składa się aż 6 kompetencji:

  1. Komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i aplikacji
  2. Dzielenie się informacjami i zasobami
  3. Aktywność obywatelska on-line
  4. Współpraca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych
  5. Netykieta
  6. Zarządzenie tożsamością cyfrową

 

Wręcz niemożliwym zdaje się streszczenie owych umiejętności w kilku, kilkunastu słowach, ale od czego jesteśmy. Umiejętności zawarte w drugim obszarze mówią w dużej mierze o komunikacji on-line. Osoba posiadająca kompetencje korzysta z szerokiej gamy narzędzi typu SMS, czaty, komunikatory, e-mail etc. Co za tym idzie, osoba taka posiada umiejętność dopasowania narzędzi i sposobu komunikacji do jego celu, a także dostosowania formatu do odbiorców.

Aktywnie uczestniczy w wymianie zasobów, treści za pośrednictwem różnych platform i sieci. Wie jak aktywnie angażować się w obywatelskie działania wirtualne, np. podpisywanie różnych petycji, a także potrafi korzystać z dostępnych usług społecznych on-line.

Często i biegle zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym korzysta z narzędzi do pracy grupowej, gdzie tworzy i udostępnia treści. Potrafi stosować różne aspekty etykiety on-line, dostosowując się do przestrzeni i kontekstu komunikacyjnego. Bez problemu zarządza kilkoma cyfrowymi tożsamościami, wie, jak monitorować przesyłane przez siebie podczas kontaktów w Internecie różne dane, informacje oraz jak chronić swoją cyfrową reputację.

Dokładny opis kompetencji wraz z zastosowaniem ich w praktyce znajdziecie w grupie „Co Piszczy w PWSZ Elbląg”!
Co wtorek i czwartek publikujemy nowe treści dotyczącekolejnych obszarów. Jeśli jeszcze nie zaznajomiliście się z obszarem Komunikacji, nie ma na co czekać. W końcu komunikacja to podstawa!

Masz więcej pytań? Napisz do nas Turn on Javascript!

 

 

 

 

Weronika Wójcik

praktykantka Akademickiego Biura Karier

 


Data publikacji: 12 maja 2020

Przewiń do góry