2025
04 grudniaWizyta przyszłych techników informatyków ZSM w pracowniach IIS ANS
Wizyta przyszłych techników informatyków ZSM w pracowniach IIS ANS
Kończąc tydzień poznawania zawodu informatyka, uczniowie klasy 5d i 4f Zespołu Szkół Mechanicznych w Elblągu w dniu 1.12.2025 odwiedzili Instytut Informatyki Stosowanej. W naszej uczelni zajęcia z budowy, robotyki, wydruku 3D i programowania dronów prowadzone są w nowo nadbudowanym piętrze budynku przy Al.Grunwaldzkiej, w specjalistycznych, nowocześnie wyposażonych laboratoriach.
Wśród nich szczególną uwagę zwraca pracownia budowy, programowania i badania dronów. Została ona zaprojektowana z myślą o bezpiecznym konstruowaniu i testowaniu dronów, zapewniając przestrzeń o wymiarach około 7 na 7 m, wydzieloną siatką zabezpieczającą, w dobrze oświetlonym pomieszczeniu z podwyższonym sufitem. Poza tą przestrzenią znajdują się stanowiska, na których można składać bezzałogowe statki powietrzne (bzp), korzystając z części i narzędzi dostępnych w laboratorium takich jak:
- kontrolery lotu,
- silniki i regulatory,
- moduły lokalizacji oraz nadawania obrazu,
- ramy i śmigła,
- akumulatory.
Mimo iż zadanie budowy drona i jego sterowanie wydaje się skomplikowane, prowadzący laboratorium panowie: Patryk Redziński i Maciej Sieradzki przedstawili te zagadnienia bardzo profesjonalnie, wzbudzając zainteresowanie wśród słuchających.
Panowie w ekspresowym tempie wyjaśnili cały projekt inżynierski, który zaczyna się od dokumentacji projektowej, specyfikacji dostępnych komponentów, wytycznych dotyczących przeznaczania bsp, w tym jego udźwigu, wymagań i ograniczeń konstrukcyjnych, poprzez realizację urządzenia, aż po jego weryfikację, która dokonuje się w wydzielonej przestrzeni do lotów testowych. Etap finalny musi poprzedzić żmudna nauka pilotażu w bezpiecznym środowisku wirtualnego symulatora od poprawnego startu drona, aż do wykonywania skomplikowanych manewrów.
Niektórzy uczniowie podjęli wyzwanie i zmierzyli się z próbą wirtualnego latania. Mimo początkowego przekonania o własnych wysokich umiejętnościach i lekceważącym podejściu do takiej nauki, wielu z nich po rozbiciu kilku wirtualnych pojazdów przyznało, że latanie bsp nie jest zadaniem trywialnym i wymaga treningu na symulatorze.
Panowie prowadzący laboratorium demonstrowali nie tylko lot w przestrzeni siatki, ale i części składowe maszyn, wyjaśniając, które z nich można odtworzyć i samodzielnie wydrukować, gdy np. uległy uszkodzeniu lub nie są dostępne na rynku.
Zagadnienia skanowania i wydruku 3D są realizowane w laboratorium szybkiego prototypowania, które uczniowie także odwiedzili. Pobieżnie zostały tam zasygnalizowane zasady projektowania modeli 3D w technologiach FDM (ang. Fused Deposition Modeling) i SLA (ang. Stereolithography), specjalistyczne oprogramowania typu Slicer, które pozwala przygotować model do druku i wygenerować kod maszynowy G-code, a także kilka różnych drukarek 3D.
Kolejną z odwiedzonych była pracownia robotyki i mechatroniki, w której odbywają się zajęcia z przedmiotu „Podstawy modelowania i programowania robotów stacjonarnych i mobilnych”. Tam wyjaśniono jak studenci w kilkuosobowych zespołach projektują, budują i programują własne konfiguracje robotów mobilnych począwszy od zapoznania się z elementami zestawów robotów dostępnymi w laboratorium, przez własne projekty włącznie z wirtualnymi modelami i animacjami, po realizację robota. A ta z kolei obejmuje: dobór i przygotowanie podzespołów z istniejących elementów zestawów robotów, projekt własnych niedostępnych w zestawach części typu chwytaki, rampy, obudowy, gąsienice itp., montaż wszystkich podzespołów, opracowanie koncepcyjnego algorytmu zachowań robota, stworzenie programu obsługującego go. Tak zbudowane i zaprogramowane roboty biorą udział w emocjonującej konkurencji walki autonomicznych robotów. Oprócz takich „nieco rozrywkowych” robotów w pracowni znajdują się również stacjonarne przemysłowe ramienia robotyczne typu cobot przygotowane do bezpiecznej pracy z człowiekiem, które także są oprogramowywane podczas zajęć.
Po tak ogromnej ilości wiedzy w pigułce przekazanej w tak krótkim czasie, uczniowie opuścili przyjazne progi uczelni ANS zaopatrzeni w autorskie breloczki. Niektórzy złapali ‘dronowego bakcyla’ i zasypywali prowadzących dodatkowymi bardzo trafnymi pytaniami, które zdradzały, że ich autorzy najchętniej już rozpoczęliby proces konstrukcji bsp. Czy zasygnalizowane idee nowych technologii przełożą się na interesującą przyszłość zawodową uczniów, czas pokaże. Wizyta miała na celu poszerzenie horyzontów IT i wydaje się, że cel ten osiągnęła.
Data publikacji: 04 grudnia 2025


