Flaga: Unia Europejska - Europejski Fundusz Społeczny Flaga: Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Chcąc jak najlepiej przygotować się do matury z języka polskiego zawsze sprawdzamy tematy oraz lektury, które były na maturach w latach ubiegłych. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie tematów i utworów, z którymi musieli zmierzyć się maturzyści w latach 2015-2023.

Tematy na maturze z polskiego z poprzednich lat - Matura 2024

MATURA 2023

POZIOM PODSTAWOWY

"Człowiek – istota pełna sprzeczności."- w pracy odwołaj się do:

  • wybranej lektury obowiązkowej – utworu epickiego albo dramatycznego,
  • innego utworu literackiego – może to być również utwór poetycki,
  • wybranych kontekstów.

"Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem?"- w pracy odwołaj się do:

  • wybranej lektury obowiązkowej – utworu epickiego albo dramatycznego,
  • innego utworu literackiego – może to być również utwór poetycki,
  • wybranych kontekstów.

"Pan Tadeusz" Adam Mickiewicz- "Jak niespodziewane okoliczności wpływają na zachowanie człowieka? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Pana Tadeusza, całego utworu Adama Mickiewicza oraz do wybranego tekstu kultury.",

"Przedwiośnie" Stefan Żeromski- "Czy nieprzyjemne prawdy są lepsze od przyjemnych złudzeń? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanych fragmentów Przedwiośnia Stefana Żeromskiego oraz do wybranych tekstów kultury.".

POZIOM ROZSZERZONY

"Realizm i fantastyka. Rozważ, jaką funkcję pełni przenikanie się konwencji realistycznej i konwencji fantastycznej w tym samym utworze literackim."- w pracy odwołaj się do:

  • wybranej lektury obowiązkowej,
  • innych utworów literackich z dwóch różnych epok,
  • wybranego kontekstu.

"Rozważ sposoby nawiązywania do tradycji antycznej i biblijnej w literaturze oraz funkcje tych nawiązań. Punktem wyjścia do rozważań uczyń fragment tekstu Marii Wichowej"- w pracy odwołaj się do:

  • Małej Apokalipsy Tadeusza Konwickiego,
  • innych utworów literackich z dwóch różnych epok,
  • wybranego kontekstu.

"Postać literacka" Adam Kulawik- "Określ, jaki problem podejmuje Adam Kulawik w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz innych tekstów kultury.",

"Drzewo to dom" Julia Hartwig/ "Na lipę" Jan Kochanowski- "Dokonaj interpretacji porównawczej podanych utworów.".

MATURA 2022

POZIOM PODSTAWOWY

"Pan Tadeusz" Adam Mickiewicz- "Czym dla człowieka może być tradycja? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Pana Tadeusza, całego utworu Adama Mickiewicza oraz do wybranego tekstu kultury",

- "Noce i dnie" Maria Dąbrowska- "Kiedy relacja z drugim człowiekiem staje się źródłem szczęścia? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Nocy i dni Marii Dąbrowskiej oraz do wybranych tekstów kultury.",

- "Najkrótsza definicja życia" Józef Baran- "Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij.",

- "Ludzie bezdomni" Stefan Żeromski- "Czym dla człowieka może być praca? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentów Ludzi bezdomnych Stefana Żeromskiego oraz do wybranych tekstów kultury.".

POZIOM ROZSZERZONY

"Doświadczenie historyczne w zapisie literackim" Bogumiła Kaniewska- "Określ, jaki problem podejmuje Bogumiła Kaniewska w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autorkę, odwołując się do tego tekstu oraz innych tekstów kultury.",

- "Godzina tworzenia" Kazimierz Przerwa-Tetmajer/ "[Próbowałem sobie przypomnieć...]" Tadeusz Różewicz- "Dokonaj interpretacji porównawczej podanych utworów.".

MATURA 2021

POZIOM PODSTAWOWY

- "Lalka" Bolesław Prus- "Czy ambicja ułatwia człowiekowi osiągnięcie zamierzonego celu? Rozważ problem, odwołując się do fragmentu Lalki Bolesława Prusa, całego utworu oraz do wybranego tekstu kultury.",

- "Ziemia obiecana" Władysław Stanisław Reymont- "Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Ziemi obiecanej Władysława Stanisława Reymonta oraz do wybranych tekstów kultury.",

- "Strych" Beata Obertyńska- "Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij.",

- "Cudzoziemka" Maria Kuncewiczowa- "Czy człowiek sam decyduje o swojej przyszłości? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Cudzoziemki Marii Kuncewiczowej oraz wybranych tekstów kultury.".

POZIOM ROZSZERZONY

- "Dramat i przestrzeń" Jan Błoński- "Określ, jaki problem podejmuje Jan Błoński w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz innych tekstów kultury.",

- "Labirynt" Krzysztof Kamil Baczyński/ "Labirynt" Wisława Szymborska- "Dokonaj interpretacji porównawczej podanych utworów.".

MATURA 2020

POZIOM PODSTAWOWY

- "Wesele" Stanisław Wyspiański - "Jak wprowadzenie elementów fantastycznych do utworu wpływa na przesłanie tego utworu? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanych fragmentów Wesela, do całego dramatu Stanisława Wyspiańskiego oraz do wybranego tekstu kultury.",

- "Daremne" Anna Kamieńska - "Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij.".

POZIOM ROZSZERZONY

"Prawda i „zmyślenie" literackie" Bożena Chrząstowska - "Określ, jaki problem podejmuje Bożena Chrząstowska w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autorkę, odwołując się do tego tekstu oraz innych tekstów kultury.",

"Do snu" Jan Kochanowski / "Język snu" Zbigniew Herbert - "Dokonaj interpretacji porównawczej podanych tekstów.".

MATURA 2019

POZIOM PODSTAWOWY

- "Dziady cz. III" Adam Mickiewicz - "Czym dla człowieka może być wolność? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Dziadów cz. III, całego dramatu Adama Mickiewicza oraz wybranego tekstu kultury.",

- "Samotność" Anna Świrszczyńska - "Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij.".

POZIOM ROZSZERZONY

- "Filozofia dramatu" Józef Tischner - "Określ, jaki problem podejmuje Józef Tischner w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz innych tekstów kultury.",

- "Chciałabym, z tobą poszedłszy..." Kazimiera Zawistowska / "Dusza w niebiosach" Bolesław Leśmian - "Dokonaj interpretacji porównawczej podanych tekstów.".

MATURA 2018

POZIOM PODSTAWOWY

- "Lalka" Bolesław Prus - "Tęsknota – siła niszcząca czy budująca ludzkie życie? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Lalki, całej powieści Bolesława Prusa oraz wybranego tekstu kultury.",

- "Bądźmy dla siebie bliscy bo nas rozdzielają" Ernest Bryll - "Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij.".

POZIOM ROZSZERZONY

- "Poezja i filozofia" Bogdan Zeler - "Określ, jaki problem podejmuje Bogdan Zeler w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz innych tekstów kultury.",

- "Nerwy" Cyprian Kamil Norwid / "Pod dworcem głównym w Warszawie" Józef Czechowicz - "Dokonaj interpretacji porównawczej podanych tekstów.".

MATURA 2017

POZIOM PODSTAWOWY

- "Ziemia, planeta ludzi" Antoine de Saint-Exupéry - "Praca – pasja czy obowiązek? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Ziemi, planety ludzi Antoine'a de Saint-Exupéry'ego oraz do wybranych tekstów kultury.",

- "Słyszę czas" Kazimierz Wierzyński - "Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij.".

POZIOM ROZSZERZONY

- "Groteska" Wolfgang Kayser - "Określ, jaki problem podejmuje Wolfgang Kayser w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz innych tekstów kultury.",

- "Obraz cnoty" Maria Pawlikowska-Jasnorzewska / "Pan Cogito o cnocie" Zbigniew Herbert - "Dokonaj interpretacji porównawczej podanych tekstów.".

MATURA 2016

POZIOM PODSTAWOWY

- "Dziady cz. IV" Adam Mickiewicz - "Czy warto kochać, jeśli miłość może być źródłem cierpienia? Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do fragmentu Dziadów cz. IV Adama Mickiewicza i do innych tekstów kultury.",

- "Dałem słowo" Zbigniew Herbert - "Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij.".

POZIOM ROZSZERZONY

- "Tworzywo literackie" Jan Parandowski - "Określ, jaki problem podejmuje Jan Parandowski w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz do innych tekstów kultury.",

- "Genialna epoka" Bruno Schulz / "Bohiń" Tadeusz Konwicki - "Dokonaj interpretacji porównawczej podanych tekstów.".

MATURA 2015

POZIOM PODSTAWOWY

- "Lalka" Bolesław Prus - "Wolna wola człowieka czy siły od niego niezależne – co przede wszystkim decyduje o ludzkim losie? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanego fragmentu Lalki, całego utworu Bolesława Prusa oraz innego tekstu kultury.",

- "Ta jedna sztuka" Elizabeth Bishop - "Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij.".

POZIOM ROZSZERZONY

- "Historia piękna" Umberto Eco - "Określ, jaki problem podejmuje Umberto Eco w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz innych tekstów kultury.",

- "Na Sybir!" Zygmunt Krasiński / "Zesłanie studentów" Jacek Kaczmarski - "Dokonaj interpretacji porównawczej podanych tekstów."

 

Źródła:

1. Centralna Komisja Egzaminacyjna - cke.gov.pl .

 

Autor: Dariusz Trzciński

Przewiń do góry