2025
05 listopadaSztuczna inteligencja w służbie i przeciwko konsumentowi
5 listopada w Akademii Nauk Stosowanych w Elblągu odbyła się konferencja pn. „Konsument w dobie nowych technologii. Sztuczna Inteligencja – korzyści i zagrożenia” zorganizowana wspólnie przez Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Elblągu oraz Instytut Ekonomiczny ANS w Elblągu.
Wydarzenie poświęcone było refleksji nad tym, jak rozwój sztucznej inteligencji wpływa na współczesnego konsumenta. Konferencja stanowiła przestrzeń do wymiany dobrych praktyk oraz dyskusji o roli nowoczesnych technologii w kształtowaniu relacji z markami oraz podejmowanych decyzji zakupowych. Ponadto poruszano kwestie związane z dostępem do informacji w środowisku cyfrowym. Prelegenci zwrócili uwagę, iż AI stanowi ogromy potencjał, może ułatwiać życie konsumentom, personalizować ofertę i zwiększać komfort korzystania z usług. Jednocześnie wiąże się z licznymi zagrożeniami takimi jak m.in. manipulacja algorytmiczna, utrata prywatności lub nieuczciwe praktyki rynkowe.
Uczestników wydarzenia powitali:
- dr hab. Krzysztof Sidorkiewicz, prof. uczelni – Dyrektor Instytutu Ekonomicznego ANS w Elblągu,
- mgr Paweł Rodziewicz - Miejski Rzecznik Konsumentów w Elblągu.
W trakcie konferencji głos zabrali:
- „Kiedy algorytm kłamie: manipulacja konsumentem w erze sztucznej inteligencji” - Milena Górecka - Departament Polityki Konsumenckiej, Urząd Komunikacji Elektronicznej,
- „Od klauzul abuzywnych do dark patterns – jak UOKiK wykorzystuje AI” - Krzysztof Lehmann - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Bydgoszczy,
- „Inteligencja sztuczna, emocje prawdziwe. Jak AI wciąga nas w pułapki konsumpcji cyfrowej” - mgr Weronika Wójcik - Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, Prezes Zarządu Fundacji SmartSQL,
- „System ochrony konsumenta w dobie dynamicznego rozwoju technologicznego” - r. pr. Jakub Borowski - Pełnomocnik Terenowy Rzecznika Finansowego w Olsztynie.
Celem konferencji było uświadomienie, że w erze sztucznej inteligencji ważne są etyka, transparentność i odpowiedzialność wobec użytkownika.
Data publikacji: 05 listopada 2025


